دانشگاه یزد
دانشکده علوم انسانی
گروه تاریخ
پایان نامه
برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
ایران شناسی
اقلیت های دینی ایران (یهودی، مسیحی، زرتشتی) از سده چهارم تا هفتم هجری
استاد راهنما: دکتر محمدرضا رحمتی
استاد مشاور: دکتر محمدحسن میرحسینی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
اقلیت های دینی بعد از ظهور اسلام در ایران شرایط متفاوتی را تجربه کرده اند. دوره زمانی مورد بحث ما هم زمان با حکومت آل بویه در ایران شروع می شود، و با استقرار فرمانروایی مغولان در ایران خاتمه می یابد. آل بویه که اولین حکومت شیعی را در ایران تشکیل دادند، تسامح و تساهل را که از فرهنگ اصیل ایرانی اخذ کرده بودند با رأفت اسلامی درآمیختند و آن را سرلوحه کار خود قرار دادند. در این دوره اقلیت های دینی، به طور نسبی روزگار خوبی را سپری کردند، حتی بعضی از شخصیت ها و رجال سیاسی بویهی از همین اقلیت ها انتخاب شدند. با روی کار آمدن غزنویان در ایران، رویکرد مذهبی هیئت حاکمه به سمت سنی حنفی متمایل گردید، و سلطان محمود غزنوی به عنوان بنیانگذار این حکومت در این آیین، بسیار سخت گیر و متعصب بود. در کتب تاریخی اطلاعات زیادی در مورد وضعیت اقلیت های دینی در دوره غزنوی به دست نمی آید ولی در کتاب های ادبی و دواوین شعرا خصوصاً ناصرخسرو و عنصری، از سخت گیری محمود نسبت به شیعیان سخن به میان آورده اند. حتی میتوان فهمید که وضعیت اقلیت های دینی غیر مسلمان بر شیعیان ترجیح داشته است. در روزگار سلجوقیان، به غیر از دوره طغرل بیگ و آلب ارسلان، اقلیت های دینی وضعیت خوبی داشته اند و در مناصب سیاسی و اداری سلجوقیان نفوذ می کنند. عمده گله مندی نظام الملک در سیاست نامه، آزادی عمل و نفوذ شیعیان در نظام سیاسی و فرهنگی دوره مذکور است، ولی نه تنها با اقلیت های دینی مخالفتی نشده، بلکه از نظام حکومتی ایران قبل از اسلام تمجید شده است.
واژگان کلیدی: اقلیت های دینی، زرتشتیان، مسیحیان، یهودیان، آل بویه، غزنویان، سلجوقیان.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات
1-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………… 2
1-2- بیان مسئله………………………………………………………………………………………… 3
1-3- پرسش های تحقیق……………………………………………………………………………… 4
1-4- فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………… 4
1-5- سوابق تحقیق……………………………………………………………………………………… 5
1-6- اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………… 5
1-7- سازماندهی تحقیق………………………………………………………………………………. 5
1 – 8 – روش تحقیق……………………………………………………………………………………. 6
1-9- بررسی و معرفی برخی منابع اصلی تحقیق………………………………………………. 6
فصل دوم: زرتشتیان
2- زرتشتیان……………………………………………………………………………………………….. 12
2-1- پیشینه زرتشتیان ایران………………………………………………………………………. 13
2-1-1- سابقه و خاستگاه زرتشت………………………………………………………………….. 13
2-2- جغرافیای زرتشتیان…………………………………………………………………………….. 14
2-2-1- سیستان………………………………………………………………………………………… 14
2-2-2- فارس، طبرستان……………………………………………………………………………… 14
2-2-3- یزد، کرمان، خراسان……………………………………………………………………….. 16
2-3- وضعیت سیاسی- اجتماعی و فرهنگی زرتشتیان ایران…………………………….. 17
2-3-1- زرتشتیان و حکومت های ایران پس از اسلام ……………………………………… 17
2-3-1-1- آل بویه و زرتشتیان…………………………………………………………………….. 18
2-3-1-2- غزنویان و زرتشتیان……………………………………………………………………. 19
2-3-1-3- سلجوقیان و زرتشتیان………………………………………………………………… 20
2-3-1-4- وضعیت اجتماعی زرتشتیان تا استقرار مغولان در ایران…………………… 20
2-3-2- رابطه مسلمانان ایران با زرتشتیان…………………………………………………….. 21
2-3-2-1- آزادی های فردی زرتشتیان ایران…………………………………………………. 21
2-3-2-2- آزادی های مذهبی زرتشتیان……………………………………………………….. 22
2-3-2-3- واکنش و عکس العمل زرتشتیان ایران در مقابل مسلمانان………………… 23
2-3-3- اماکن مذهبی زرتشتیان…………………………………………………………………… 25
2-3-3-1- شهرهایی که اماکن مذهبی فعال داشته اند…………………………………….. 25
2-3-3-2- دلایل دوام و پایداری اماکن مذهبی زرتشتیان………………………………… 26
2-3-3-3- دلایل زوال و تعطیلی اماکن مذهبی زرتشتیان………………………………… 25
2-3-4- اوضاع فرهنگی زرتشتیان ایران………………………………………………………… 27
2-3-4-1- خدمات فرهنگی زرتشتیان………………………………………………….................28
و.....
براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 1177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0